Sakit kaki dan kontraseptif [Nasihat pakar]

Saya telah mengambil pil kawalan kelahiran (Naraya) selama seminggu sekarang. Hari ini seluruh kaki saya mula sakit (rasa sakit serupa dengan perubahan cuaca), dan dari semasa ke semasa saya mengalami sakit kepala yang sementara dan menyengat. Adakah ia berkaitan dengan pengambilan pil? Perlukah ini mengganggu saya atau adakah ini hanya akibat badan terbiasa? Saya pernah mengambil Naraya sebelum dan selain daripada pendarahan bulanan, saya tidak mempunyai sebarang aduan.

Sakit kaki semasa menggunakan kontraseptif hormon disebabkan oleh trombosis vena. Adalah mustahil untuk menentukan melalui Internet sama ada ini berlaku dengan anda, atau adakah rasa sakit itu tidak ada kaitan dengan pil yang anda gunakan. Sekiranya simptomnya mengganggu, hubungi doktor yang merawat.

Baca juga:

Pil kontraseptif - jenis, nama, tindakan

Pil kontraseptif - kesan sampingan

Apa yang menjadikan pil kawalan kelahiran kurang berkesan?

Ingat bahawa jawapan pakar kami adalah maklumat dan tidak akan menggantikan lawatan ke doktor.

Barbara Grzechocińska

Penolong profesor di Jabatan Obstetrik dan Ginekologi di Universiti Perubatan Warsaw. Saya terima secara peribadi di Warsaw di ul. Krasińskiego 16 m 50 (pendaftaran disediakan setiap hari dari 8 pagi hingga 8 malam).

Tag:  Pertumbuhan Semula Diet Dan Pemakanan Psikologi 

Artikel Yang Menarik

add